17

Feb 2017

Lucrul la înălțime – mai mult decât utilizarea centurii complexe

Echipament individual de protectie

Asemănător altor domenii care, în ciuda aparențelor, nu sunt chiar intuitive, lucrul la înălțime are și laturi mai puțin cunoscute de unii participanți implicați în acest proces.  Fie că ne referim la tehnicienii care lucrează la înălțime, temporar sau permanent, fie că ne referim la persoanele ce răspund de siguranța acestora, nerespectarea unor reguli poate genera accidente grave sau chiar mortale. Lucrul la înălțime este periculos prin prisma urmărilor pe care le poate avea căderea unei persoane, chiar și de la înălțimi mici.

Reducerea riscului de cădere de la înălțime este un deziderat al tuturor responsabililor Siguranței și Securității Muncii; atingerea acestui obiectiv implică, însă, mai mult decât achiziționarea unei centuri complexe și utilizarea acesteia. Cei obișnuiti să rezolve această situație dintr-o mișcare vor considera suficient să achiziționeze un set de echipamente și să îl dea în folosință. Și, din moment ce utilizatorii au semnat un proces verbal de primire, își asumă orice răspundere.  Pentru practicienii din domeniu, diminuarea riscului de cădere de la înălțime este un proiect ceva mai îndrăzneț, în a cărui realizare trebuie urmați mai mulți pași:

  • Auditul locurilor de muncă;
  • Achiziționarea echipamentelor individuale de protecție, dacă este cazul;
  • Instalarea sistemelor de protecție, dacă este cazul;
  • Instruirea personalului, intern (dacă există personal calificat în domeniu) sau extern;
  • Elaborarea procedurii de lucru la înălțime și salvare de la înălțime;
  • Stabilirea programului de inspecții periodice a echipamentelor.

Auditul efectuat va avea ca obiectiv principal evaluarea locurilor de muncă la înălțime, existente și potențiale, și pericolele asociate. Acest prim pas este absolut necesar în întocmirea unui plan adecvat de creștere a siguranței în lucrul la înălțime. Cum unele firme oferă acest serviciu gratuit clienților, fără obligații ulterioare, efortul Beneficiarului este minim. Acest audit poate conține, la cererea Beneficiarului, prețul pentru echipamentele și serviciile care sunt menționate în raportul de audit. Având toate aceste informații, Beneficiarul va decide, în cunoștință de cauză, care vor fi următorii pași.

Instalarea sistemelor și furnizarea echipamentelor se poate face treptat, în mai multe tranșe (trimestriale/anuale), în funcție de bugetul alocat de companie.

Pentru programarea cursurilor trebuie să se țină cont de livrarea echipamentelor; odată echipați, tehnicienii au nevoie de instruire pentru folosirea echipamentelor.

Nu mai puțin importantă este elaborarea procedurilor de lucru și a procedurilor de salvare; în cadrul acestora se vor insera obligativitatea inspecțiilor făcute înainte de fiecare utilizare, respectiv a inspecțiilor periodice.

Odată parcurși acești pași, putem fi convinși că suntem mult mai aproape de obiectivul general – zero accidente. Ne rămâne să urmărim respectarea procedurilor pentru  utilizarea corectă a echipamentelor și pentru întreținerea acestora.

Daniel Militaru

Testimonial CEZ

Vă mulțumesc în numele BSS, pentru serviciile prestate, referindu-mă la termene de execuție, promptitudine și calitate. Prin aceasta îmi exprim convingerea că și pe viitor vom colabora, cel putin la fel de bine.

Ilie Dinculescu
Area Facility Manager
CEZ – Building Support Services

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *