07

Apr 2019

Un pod cât 200 de milioane de cuvinte: Golden Gate

Uncategorized

Golden Gate Bridge, simbolul orașului San Francisco, a fost visul și ambiția unui singur om. Un inginer care a crezut că se poate, atunci când toți îi spuneau că misiunea e imposibilă.

 

Piedicile au fost multe. În primul rând, la vremea aceea (anii ’30), nimeni nu mai încercase asta: să ridici un pod suspendat, lung de doi kilometri, deasupra Oceanului. În mijlocul canalului, apa avea 113 metri adâncime, curenții erau extrem de puternici, iar în multe zile din an strâmtoarea era fie măturată de vântul puternic, fie acoperită de o ceață groasă. În plus, America era în criză după crash-ul de pe Wall Street și nu erau bani. Și, nu în ultimul rând, erau interesele financiare ale celor care controlau ferry-boat-urile din zonă.

Nevoile erau și ele la fel de multe: după descoperirea zăcămintelor de aur din nordul Californiei, populația orașului San Francisco a explodat. Era nevoie de transport rapid pentru mărfuri și călători și de o legătură ușoară între Golful San Francisco și Oceanul Pacific.

Disputa dintre cele două tabere s-a întins așadar pe ani. Se spune chiar că s-au consumat 200 de milioane de cuvinte pentru a convinge populația de necesitatea podului și numai 35 milioane de dolari pentru realizarea lui.

Cel care avea să-și asume întreaga misiune (proiectarea, construcția și chiar finanțarea din donații a podului) a fost un inginer american de origine germană: Joseph Baermann Strauss. Astfel, la începutul anului 1933 a început construcția podului cu o lungime totală de 2.737 metri, ce avea să se înalțe la 67 metri deasupra apei și să unească cele două maluri. În acea perioadă, munca în domeniul construcțiilor era extrem de periculoasă. S-a estimat că la fiecare milion de dolari cheltuit pentru execuția podului, se va pierde o viață omenească. Din fericire, cârcotașii au pierdut și acest pariu.

 

Siguranța nu se negociază
S-au luat toate măsurile posibile pentru acele timpuri pentru a preveni accidentele de muncă.

Ba chiar s-au inventat măsuri de securitate noi:

  • s-au folosit căști de protecție din industria minieră, care au fost modificate, astfel încât să asigure protecția împotriva obiectelor contondente; au fost introduși ochelarii de protecție, care dispersau lumina reflectată de luciul apei.
  • s-au investit 130.000 de dolari într-o plasă de siguranță, amplasată chiar sub structura podului. Plasa a salvat peste 90 de vieți. În plus, datorită ei s-a lucrat mult mai rapid și mai eficient.
  • în zonele cu risc mare de aluncare sau de cădere din cauza vântului puternic, toți muncitorii au fost obligați să poarte centuri de siguranță cu elemente de legătură. Au fost predecesoarele sistemelor de protecție tip linia vieții, folosite cu succes în prezent, în cele mai dificile misiuni la înălțime.
  • lângă șantier, pe mal, a fost amplasat un spital de campanie, care, la nevoie, acorda primul ajutor în caz de accidentare.
  • unul din pilonii podului este înfipt la 30 de metri adâncime în ocean. Cum au reușit asta? Au construit un cofrag imens de mărimea unui teren de fotbal care a protejat muncitorii de apă și în care s-au introdus treptat sute de tone de beton.
  • muncitorii erau permanent instruiți cu privire la riscurile la care se supun în timpul lucrului, iar cei care nu purtau echipamentul de protecție și nu respectau toate măsurile de siguranță stabilite de superiori erau concediați pe loc. Pentru inginerul Strauss siguranța nu a fost negociabilă.

 

Final countdown
În timpul lucrărilor s-au înregistrat totuși 11 decese. Dar a fost chiar un accident: o platformă de oțel la care lucrau mai mulți muncitori s-a desprins și a căzut prin plasa de siguranță. În ciuda acestui eveniment nefericit, Strauss și-a câștigat respectul întregii lumi. A demonstrat că se poate construi grandios, dar sigur. În plus, construcția lui monumentală a fost un cumul de recorduri ale vremii:

  • Golden Gate a fost construit în doar 4 ani și timp de aproape trei decenii a fost cel mai înalt pod suspendat din lume.
  • cele două turnuri ale podului măsoară aproape 250 metri fiecare, din care 20 metri se află sub apă.
  • inaugurarea construcției a durat o săptămână. Cu o zi înainte ca podul să fie deschis traficului auto, 200.000 de oameni au traversat podul pe jos.
  • anual, peste 39 de milioane de mașini circulă pe cele 6 benzi ale podului.
  • a fost închis din cauza vântului puternic de cinci ori în: 1951, 1982, 1983, 1996, și 2005. Rafalele din ’82 au fost atât de puternice încât au provocat o clătinare vizibilă a podului.
  • celebra culoare roșie (și nu aurie așa cum îi spune numele) a fost inițial folosită ca izolant pentru pod, însă localnicilor le-a plăcut așa de mult, încât nu a mai fost schimbată niciodată.

Îndrăzneala inginerului Joseph Baermann Strauss și efortul de a construi în siguranță un colos din oțel și beton sunt omagiate în fiecare zi.

Golden Gate Bridge este pe lista obiectivelor turistice din Statele Unite. Apare în zeci de filme celebre (Superman, Interviu cu un vampir, Star Trek) și în milioane de fotografii pe Facebook și Instagram.

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Comentarii recente